Elitserien
ALLMÄNT:
- presentation
- regler
- poängberäkning
- avlysningar
- program 2001

INFÖR:
- förhandssnack
- intervjuer

UNDER:
- onlinetjänsten

EFTERÅT:
- ställning
- resultat
- analyser
- foton

FÖR ARRANGÖREN:
- anvisningar
HUVUDSPONSORER FÖR
ELITSERIEN:


Silva
Ericsson

Vägvals- och sträcktidsanalyser

Elitserien 3 Falun - Herrar

Ta först gärna en titt på hela banan utan vägval inritade och se hur du själv hade sprungit. Jämför sen hela banan med inritade vägval. Fortsätt därefter att begrunda den fullständiga vägvals- och sträcktidsanalysen längre ner på denna sida.

- Bana utan vägval inritade
- Bana med vägval inritade
_______
_ _ _ _ _
.............
1. Jörgen Olsson, Pan-Kristianstad
2. Klas Karlsson, IK Hakarpspojkarna
3. Tomas Hallmén, OK Tisaren

Starten
Klas Karlsson öppnar otroligt starkt. Av de åtta första sträckorna vinner han hälften, fyra stycken. Fast marginalerna är inte stora och av de fyra första är det bara den blivande trean Tomas Hallmén som tappar tid före långsträckan till sjunde kontrollen. Han håller inte samma tempo som de andra tre från start och har tappat 1.32 till Klas redan vid sjätte kontrollen.

Till femte kontrollen sprider sig löparna lite. Olsson och Hallmén tar hjälp av stigarna rakt norrut medan Jimmy kör väster om mossarna och sedan rakt norrut. Klas sicksackar lite över sträcket, men alla utom Tomas håller sig inom fyra sekunder när Klas tar en av sina sträcksegrar.

Tider sträcka 5: Olsson 4.36, Klas 4.32, Hallmén 5.05, Jimmy 4.34


Sträcka 7


Sjunde sträckan är banans längsta sträcka och den bjuder på mer vägval än vad damernas motsvarighet gjorde. Klas, som här i början håller ett stenhårt tempo, väljer att gå rakt ner mot den stora stigen, men är i det uppskruvade tempot inte uppmärksam nog och går allt för rakt ner på sluttningen. Han får därmed en lång och kantig löpväg innan han är uppe på grusvägen och han tappar också 1.18 mot Jimmy. Jimmy, som vinner sträckan och därmed övertar ledningen från Klas som även blir passerad av Olsson.
   Jörgen, Tomas och Jimmy går alla ner på den stora stigen i början av sträckan och följer den söder ut, men när Jörgen och Jimmy genar ner på grusvägen fortsätter Tomas söderut. Jimmy följer vägen bort och korsar därmed sträcket. Dessutom får han stig uppför kullen när Jörgen kör rakt på och Tomas rundar runt kullen. Tomas tjänar här några kurvor, men tvingas sedan klättra upp mer på nästa berg och tjänar i slutändan ingen höjd på sitt vägval. Även Klas klättrar mer än behövligt och är på väg bortanför kontrollen då han rätar upp och glider ner i sänkan. Jimmy trampar som sagt på bäst och tar här 49 sek på Olsson och 1.04 på Hallmén.

Tider sträcka 7: Olsson 12.26, Klas 12.55, Hallmén 12.41, Jimmy 11.37


Sträcka 8

    Olsson 9.34
    Klas 8.50
    Hallmén 9.19
    Jimmy 9.48
Åttonde sträckan är densamma som damernas sjätte sträcka och här väljer Jimmy samma väg som sin sambo genom att köra rakt ner på vägen, genom sänkan ner på hygget och sedan upp för backen och längs med, på skrå, bort. Han lyckas dock undvika att bomma kontrollen som Karro gjorde. Trots detta tappar han nästan en minut på Klas som här ligger på hårt. Klas väljer att gå upp direkt och ligga ovan för branterna bort innan han går ner på vägen. Sedan tar han hjälp av stigarna upp, rundar höger runt lite av stigningen för att sedan gå rakt ner genom den otroligt öppna och fina tallskogen ovanför kontrollen. Han vinner sträckan 8 sek före klubbkamraten Håkan Öhlund och detta trots att han faktiskt stämplar vid fel kontroll först. Sträcktiderna avslöjar att han 14 sekunder före den korrekta kontrollen stämplar vid en annan kontroll och Klas nämnde efter målgång att han faktiskt stämplat vid den kontroll som satt vid den lilla branten rakt norr om sin egen.
   Anmärkningsvärt är att Jörgen nästan tar samma vägval som Klas, men ändå tappar 44 sekunder. Tomas väljer att gå mera rätt på och går ner längre ner i sänkan vid spetsen av hygget vilket han tappar en hel del höjd på. Han tappar trots det inte så mycket på Klas, utan är 29 sekunder efter på sträckan. Intressant hade varit att veta om det fanns någon i startfältet som valt att runda helt på endera sidan.

Sträcka 12
Vid varvningen är ställningen att Klas leder 0.46 före Jörgen, Jimmy är trea ytterligare 29 sekunder bak och fyra här ligger Jamie Stevenson som sedan bommar både tolfte och 13:e kontrollen och tappar tid. Femma är Steven Hale som gick lite knaggligt i starten, men som går allra snabbast på mitten av banan. Jimmy kunde till varvningen legat precis efter Klas om han inte sprungit förbi tionde kontrollen och tappat en minut på den sträckan.

Ut från varvningen, till kontroll 12, är det en kort sträcka där den offensiva skåningen Olsson kör rakt på med kommentaren att det är ju bara rakt norr ut. Det samma gör Hallmén, men båda kommer för långt upp och tappar lite tid. Hallmén tappar mest och lägger här bort nästan minuten. Kanske håller de andra ett högre tempo än Tomas inne i varvningen också? Vinner sträckan gör Steven Hale, men Klas är inte långt efter på sitt säkra runt-vägval.


Sträcka 13 och 14
På trettonde kontrollen kommer segrarens enda bom under loppet. Jörgen glider förbi strax söder om kontrollen och gör en lite ögla bortanför, innan han hittar rätt. Han tappar dryga 50 sekunder på de andra i toppen.

Uppenbarligen lite extra tänd av missen på trettonde så kör Jörgen stenhårt till fjortonde. Han sa sig efter målgång vara speciellt nöjd med den sträckan och det återspeglas också i tiden där han vinner sträckan med 15 sekunder före Steven Hale. Efter att ha slickat sträcket så gott det går träffade Jörgen rakt på stenen bakom beståndsgränsen och fick därifrån en säker ingång. Även Hallmén går bra medan Klas och Jimmy båda är ute och snurrar. De tappar 1.40 mot Jörgen och det innebär även att Klas tappar ledningen till Hale som tillfälligt går upp i topp. Klas valde att gå lite mer vänster om sträcket än de övriga, men viker sedan av allt för mycket efter att ha passerat beståndsgränsen och tappar greppet om var han befinner sig. Jimmy kör en blandning av Tomas och Jörgens väg men glider även han alltför mycket åt vänster efter beståndsgränsen och kommer för långt bort. Han viker tillbaka men glider förbi strax ovanför kontrollen och gör en ögla i ringen.

Tider sträcka 14: Olsson 7.16, Klas 8.51, Hallmén 7.33, Jimmy 8.55



Avslutningen
Till femtonde återtar Klas ledningen, men sträcka 16 bjuder på svårt motstånd. Jimmy är på väg ner i fel sänka, rätar upp sig och tappar inte mycket tid. Klas går för högt upp och tvingas vika rakt ner medan Hallmén går förbi kontrollen och tvingas vika tillbaka. Båda tappar 35 sekunder på Håkan Öhlund som vinner sträckan. Olsson går stabilt och övertar här ledningen för första gången i loppet och för att inte släppa den mera.

Härifrån och in i mål bjuds det inte mycket på vägval mer än till tjugonde där det ser ut som det lönar sig att gå ner på vägen direkt och till 24, där Hallmén väljer ett annat stråk än de tre andra, men där det inte skiljer någonting i tid. Steven Hale, som ännu vid 18:e ligger tvåa, bara 15 sekunder bak ledande Olsson, bommar 19, 20 och 21 och tappar där ner till sjätte plats, 2.33 efter Jörgen totalt. Olsson går väldigt bra på sträckorna 17-20 och de flesta tappar här tid på honom.
   Spurtar bäst gör britten Jamie Stevenson som vinner de två sista sträckorna och därmed går om landsmannen Hale precis på slutet.

Värt att notera kan vara att ryssen Michael Mamleev, tävlandes för Ronneby och som slutar 11:a, tar flest sträcksegrar tillsammans med Niklas Lindberg, Roslagen, som slutar 39:a. 5 sträcksegrar var tar de, men det hjälper som sagt inte Lindberg denna dag som tappar över 8 minuter på kontrollerna 15 och 16 och alltså slutar långt bak, 13 minuter efter, trots väldigt bra tempo i skogen. 16:e var för övrigt en kontroll som många bommade denna dag.

Landslagstjärnorna Håkan Eriksson, Fredrik Löwegren och Niclas Jonasson var inte alls med i matchen och slutade på plats 26, 27 och 34. För den i mitten nämnda kanske det beror på att pollensäsongen pågår som värst just nu, något som han som känt har problem med, medan Jonasson gick in i väggen efter varvningen...


- Alla sträcktider
- Tillbaka

Analysen var möjlig tack vare att OK Kåre varit vänliga nog att ge sitt medgivande till att vi publicerar deras karta. Ett tack riktas också till Mats Troeng vars program WinSplits underlättat arbetet.