Arrangörsanvisningar
Mål och syfte
ELITSERIEN
- attraktiva elittävlingar
för löpare, media, publik, samarbetspartners och övriga intressenter.
- ett medel för att kunna
leva upp till svensk orienterings mål att vara bäst i världen.
- viktiga tillfällen där
våra elitlöpare ska få chans att mötas i hård konkurrens på bra banor
och i utslagsgivande terräng.
- viktigt utbildningssteg
på den ibland "långa vägen" från elitjunior till världstopp
som senior
- attraktiva
"arenor".
- viktig del i SOFT:s
marknadsföring av orientering.
- tillhör det av SOFT
erbjudna utbudet av massmedialt viktiga arrangemang.
- ökat utrymme för
orientering i media.
- viktig sporre för yngre
orienterare.
- höja statusen för
individuell elitsatsning.
- stimulans, utmaning,
sporre för arrangörer.
Organisation och ledning
ELITSERIEN ingår som del i
SOFT:s marknadsföring av orientering och genomförs som samarrangemang mellan
SOFT, OF och förening.
SOFT ansvarar för;
- långtidsplanering av
tävlingsprogrammet
- att utse arrangörer
- att kontakt och
organisation upprättas mellan SOFT, OF och förening
- att ta fram övergripande
anvisningar för Elitserien
- att ta fram
detaljanvisningar för Elitserien
- att
huvudsponsor/samarbetspartners knyts till arrangemanget
- marknadsföring av
Elitserien
- att massmediala kontakter
knyts upp centralt
- att arrangör får
materiel för aktiv marknadsföring lokalt (PR-foldrar, affischer, logotyper
etc)
- uttagning av löpare,
tillsättning av Wild cards, seedning
- resultatsammanställning
- hemsida
- att godkänna ban- och
tävlingskontrollanter
- att godkänna speaker
OF ansvarar för;
- att aktivt arbeta för att
föreningarna ansöker om Elitserien
- att behandla ansökningar
om tävlingar i Elitserien
- att ban- och
tävlingskontrollanter utses
Föreningen ansvarar för;
- att ansökan skickas till
SOFT via OF.
- att ansökan uppfyller
gällande krav.
- att tävlingsmarker är
tillgängliga för banläggning, kontroll och tävlingar.
- att marknadsföra sig mot
lokal/a sponsor/er och samarbetspartner/s.
- att lokalt förankra
arrangemanget massmedialt.
- att genomföra tävlingen
enligt Elitseriens intentioner.
Ansökan
Intresserade arrangörer av
Elitserien ska skicka in ansökan enligt av SOFT framtagna anvisningar senast 1
mars året innan tävling. Ansökan ska vara godkänd av OF innan den
vidarebefordras till SOFT.
Ansökan ska innehålla
uppgifter om tävlingsdatum, område, befintligt kartmaterial, kartskala,
förslag på TC och TC-skiss (på bifogad karta) kontaktpersoner och övriga
fakta, se SOFT:s tävlingsregler TB 28.
Ekonomi
Enligt överenskommelse med
SOFT. Ekonomin runt tävlingarna är avhängigt av hur och vilka sponsrer/samarbetspartners
som finns att tillgå.
SOFT svarar för följande
kostnader:
- SOFT svarar för att
huvudsponsor finns med som medarrangör under tävlingen. Överenskommelse
med huvudsponsorn regleras i avtal.
- Anmälningsavgiften
följer ordinarie bestämmelser.
- SOFT ansvarar för
prispengar i totalsammanställningen.
- Den lokala arrangören har
genom kommunbidrag, sponsormedverkan, reklamförsäljning mm möjlighet att
till sitt arrangemang få extra inkomster.
Avtal
Efter att arrangör och SOFT
tagit del av anvisningarna ska avtal undertecknas varav ett skickas/lämnas till
respektive.
Handläggare SOFT - Kontaktpersoner
Projektledare och
övergripande ansvarig: Anders Jönsson, Brunnsvägen 174 D, 645 43 Strängnäs,
Tel/fax 0152-169 63, Mobil 070-55 169 63, e-post: sormland.orientering@swipnet.se
Tävlingstekniska delar: Lars
Forsberg, Idrottens Hus, 123 87 Farsta, Tel 08-605 63 61, Fax 08-605 63 60,
Mobil 070-548 13 09, e-post: lars.forsberg@orientering.se
Seedning under hela
Elitserien samt övergripande bankontroll i de fall Elitserien samkörs med WC-/VM-/NOC-tester
ansvarar förbundskaptenerna för:
Anders Tistad, Bogvägen 43,
149 35 Nynäshamn, Tel 08-5201 2083 b, Mobil 070-548 16 50, E-post: Anders.Tistad@swipnet.se
Göran Persson,
Lillsjövägen 37, 510 40 Sandared, Tel 033-25 54 56 b, Mobil 070-578 61 84,
E-post: g.persson@swipnet.se
Info/media: Ola Gustafsson,
Idrottens Hus, 123 87 Farsta, Tel.08-605 63 45, Fax 08-605 63 60, Mobil 070-548
13 04, e-post: ola.gustafsson@swipnet.se
Speaker: Per Forsberg, Tel
08-784 28 21 (a), mobil 070-55 28 21, e-post: per.forsberg@sport.sr.se
Sponsorer: Knut Nord,
Idrottens Hus, 123 87 Farsta, Tel 08-605 63 44, Fax 08-605 63 60, Mobil 070-548
13 00, e-post: knut.nord@orientering.se
Handläggare lokalt
Arrangören upprättar en
förteckning på huvudfunktionärer (tävlingsledare, banläggare, pressvärd,
ansvarig marknadsfrågor/PR, ceremoni, TC-chef, speakerchef, huvudspeaker,
tävlingsdata, Emit/Sport Ident, kontrollanter) med namn, adress, telefon och
e-post.
Utvärdering
Utvärdering efter varje
deltävling ska ske direkt efter tävlingens avslutning där deltagare från
dagens arrangör, SOFT samt kommande arrangör deltar.
Utvärderingsenkät ska gå
ut till löparna efter genomförd säsong.
Tävlingsinformation
Inbjudan
Inbjudan ska innehålla
logotype för Elitserien, ska godkännas av SOFT. Inbjudan ska finnas på SOFT:s
och arrangörsföreningens hemsida. Utdrag av inbjudan ska också finnas i
Skogssport inom ramen för marknadsföringen av Elitserien.
Tävlingsklasser
Elitserien innehåller i
grunden endast två klasser D21 och H21 samt elit 2, vilka ska utgöra
kvalklasser. Elit 2 ska ha likvärdiga banor, dock utan speakeruppföljning.
Nationell tävling med
fullständig klassindelning arrangeras i samband Elitserien. Elitserien ska vara
vägledande och ha företräde.
Antal
deltagare/urval/seedning/program/kvalificering
- Begränsat deltagareantal,
cirka 50 löpare/klass
- Upp- och nedflyttning (Elit
2), 30 bästa sammanlagt/15 bästa på senaste deltävlingen håller sig kvar
i Elitserieklassen, 5 bästa i Elit 2 kvalar upp till nästa deltävling
- Cirka 15 "Wild cards"
(projektledaren ansvarig)
- Utländska löpare på
startlinjen
- Seedad grupp (cirka 20 st) i
startlistan, startar mot slutet (tillsätts av förbundskaptenerna)
Anmälan sker som till en
vanlig tävling.
1 april |
IF Rigor, Kungsbacka |
kort |
Elit 2 finns 1) |
Världscuptest |
2 april |
FK Friskus-Varberg |
klassisk |
Elit 2 finns |
Världscuptest |
|
Världsranking |
|
|
|
6 maj |
OK Kåre, Falun |
klassisk |
Elit 2 finns 2) |
|
20-21 maj |
Sundsvalls OK |
Lång-SM |
3) |
|
11 juni |
Brännans IF,
Härnösand |
kort |
Elit 2 finns |
Världscuptest |
12 juni |
Brännans IF,
Härnösand |
klassisk |
Elit 2 finns |
Världscuptest |
|
Världsranking |
|
|
|
23-28 juli |
O-Ringen 5-dagars,
Hallsberg |
flerdagars |
4) |
|
|
Världsranking på
etapp 1 |
|
|
|
30 september |
OK Räven, Hyssna/OK
Mark, Kinna |
klassisk |
Elit 2 finns 5) |
|
1 oktober |
OK Alehof, Nödinge -
Göteborg |
klassisk |
Elit 2 finns 6) |
|
1) Gallring till första
tävlingen genom ranking och Wild cards.
2) De 5 bästa i Elit 2 vid
OK Kåres tävling 6 maj kvalar in till Brännans IF 11 juni.
3) Inget deltagartak,
gemensam start
4) Högre deltagartak,
O-Ringens startordning gäller
5) 40 bästa sammanlagt efter
sju deltävlingar får starta, i övrigt 10 Wild cards
6) 40 bästa sammanlagt efter
åtta deltävlingar + 5 uppkvalade från deltävling 8 samt 5 Wildcards
får starta, omvänd startordning, sammanlagd poängställning efter åtta
deltävlingar avgör
Till Elitserien 2001 kvalar
de 30 bästa sammanlagt/15 bästa vid sista deltävlingen samt 5 bästa i Elit
2.
Poängberäkning
Elitserieklass |
|
Elit 2 |
|
O-Ringen (4 första
etapperna) |
Plac |
Poäng |
Plac |
Poäng |
|
Plac |
Poäng |
|
Plac |
Poäng |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
50 |
16 |
15 |
|
1 |
5 |
|
1 |
7 |
2 |
44 |
17 |
14 |
|
2 |
4 |
|
2 |
5 |
3 |
40 |
18 |
13 |
|
3 |
3 |
|
3 |
4 |
4 |
36 |
19 |
12 |
|
4 |
2 |
|
4 |
3 |
5 |
33 |
20 |
11 |
|
5 |
1 |
|
5 |
2 |
6 |
30 |
21 |
10 |
|
|
|
|
6 |
1 |
7 |
27 |
22 |
9 |
|
|
|
|
|
|
8 |
25 |
23 |
8 |
|
|
|
|
|
|
9 |
23 |
24 |
7 |
|
|
|
|
|
|
10 |
21 |
25 |
6 |
|
|
|
|
|
|
11 |
20 |
26 |
5 |
|
|
|
|
|
|
12 |
19 |
27 |
4 |
|
|
|
|
|
|
13 |
18 |
28 |
3 |
|
|
|
|
|
|
14 |
17 |
29 |
2 |
|
|
|
|
|
|
15 |
16 |
30 |
1 |
|
|
|
|
|
|
"Arenan"
Ett mycket viktigt område
inom Elitserien är att skapa en attraktiv och bra fungerande "arena".
Vi vill höja arrangemanget genom bland annat följande;
- Tydlig och bra skyltning.
SOFT kommer att ta fram skyltar som arrangören kan använda.
- Arenan bör planeras så
att allt sker på "scenen", dvs. framför speakern och så stor
del av publiken som möjligt.
- Proffsig speaker och
proffsigt ljud.
- Start, minst förstart
bör ligga vid eller i anslutning till målplatsen. Presentation av löparna
bör genomföras.
- Vid, framförallt den
klassiska distansen, bör varvning finnas. Mycket nära målet och
lättöverskådligt.
- Ramper, intervjupodium,
prispall.
- Elitserien ska ha egen
fålla.
- Direkt efter målgång ska
finnas ett pressområde, där det även finns en dator med aktuell
resultatuppföljning.
- Rapporter från banan, med
bra ljudkvalité.
- Prisutdelningsceremoni med
puls .
- Snabb Internetservice med
resultat, banor med vägval. "On line"; resultat, speakerljud?
Avlysning
Avlysning av
tävlingsområdena sker genom SOFT:s försorg på SOFT:s hemsida.
Karta
Kartan ska vara ny och följa
den internationella kartnormen. Märk speciellt vikten av att få rätt
generaliseringsnivå. En bra karta är inte det samma som en detaljrik karta!
Grundskalan vid Elitserien
är 1:15 000, vid kortdistans kan 1:10 000 användas. Färgkopierade
tävlingskartor kan tillåtas efter överenskommelse med SOFT. Kartklipp med
provkontroller kan erbjudas löparna.
Gamla tävlingar/kartor
Inbjudan ska innehålla
information om vilka tidigare tävlingar (år och arrangör) som tidigare
genomförts i tävlingsområdet. En god service kan vara att bifoga svart/vit
kopia på gammal karta. Gamla kartor över tävlingsområdet bör läggas ut på
arrangörens hemsida. Intresserad bör även kunna köpa den gamla
originalkartan om sådan finns tillgänglig.
Terräng
Terrängen kan beroende på
tävlingstyp skilja sig väsentligt från varandra. Från den klassiska
distansen som avgörs i så kallad "storskog" till den korta som kan
avgöras i närområde intill samhälle.
Banor/bankontroll
Banorna ska anpassas till
nedanstående riktvärden gällande banlängder, idealtider i minuter för de
10% bästa:
Klass |
Klassisk distans |
|
Kortdistans |
|
H21 |
14-16 km |
90-95 min |
4,5 km |
25 min |
D21 |
7,5-10,0 km |
70-75 min |
3,5 km |
25 min |
Förslag på banor
skickas enligt nedanstående; |
|
|
|
IF Rigor och FK Friskus |
Göran Persson |
|
|
|
OK Kåre |
Lars Forsberg |
|
|
|
Sundsvalls OK, Lång-SM |
Ordinarie
bankontrollant |
|
|
|
Brännans IF |
Anders Tistad |
|
|
|
O-Ringen 5-dagars |
Ordinarie
bankontrollant |
|
|
|
OK Räven/OK Mark |
Lars Forsberg |
|
|
|
OK Alehof |
Lars Forsberg |
|
|
|
Vätskekontroll/er
Vätskestation/kontroll med
tempererat (20-25 C) vatten och sportdryck skall placeras så att löparna
erhåller vätska var 25 minut, väl synligt vid kontroll eller på annan
lämplig plats. Vätska ska dessutom tillhandahållas innan start och efter
målgång.
Övrigt beträffande
banläggning/radiokontroller
Mellantidskontroller/passerkontroller
ska placeras så att de ger press och publik en god bild av händelseförloppet
ute på banan. Överdriv inte antalet mellantidskontroller på varje bana. En
eller två räcker i allmänhet.
Trådförbindelse kan vara
bra på korta avstånd (t ex. förvarning) och radio eller telefonförbindelse
på längre avstånd.
Prova förbindelsen i god tid
(några veckor) före tävlingen och då under realistiska förhållanden. Var
uppmärksam på att datorkraft i speakertornet kan slå ut radioförbindelserna.
Kontrollera också att inga topografiska hinder för mottagning finns.
Stämplingsmetod
Elektroniskt
stämplingssystem ska användas. Arrangör väljer själv vilket system som ska
användas.
Startmetod/startmellanrum
Individuell start med 3
minuter startmellanrum på klassisk och 2 på kortdistans tillämpas i de flesta
fall. Dock kan gemensam- eller jaktstart genomföras.
PM/startlistor
PM, startlistor och
eventuella P-biljetter skickas enligt senare information och överenskommelse.
Startlistan ska finnas på SOFT:s och arrangörsföreningens hemsida. När det
är två tävlingar samma helg görs startlistan inför den andra tävlingen
klar först efter tävlingen dagen innan. Då är det extra viktigt att göra
startlistan praktiskt tillgänglig.
Nummerlappar
SOFT ansvarar för att
nummerlappar tas fram. En speciell ledarnummerlapp kommer att användas av
sammanlagd ledare. Nummerlappar i Elit 2 ansvarar arrangören helt för.
Separata överenskommelser med Lång-SM och O-Ringen.
Resultatlistor
Resultatlistor ska finnas på
SOFT:s och arrangörsföreningens hemsida.
Resultatlistor meriterande
klasser skickas till SOFT Dataranking, Box 13037, 600 13 Norrköping enligt
rekommendationer som lämnas i information som skickas till respektive
arrangör.
Övriga klasser sker enligt
SOFT Tävlingsregler.
Priser och prisutdelning
Prisutdelningen ska vara
värdig, med stuns och nära plats- och tidsmässigt.
Lokal arrangör svarar för
prisanskaffning. De fem bästa ska erhålla pris, av hög klass till ett
sammanlagt värde av minst cirka 7 000,-/klass med 1:a pris till ett värde av
minst 2 500,-, vid varje tävlingstillfälle. Prispengar eller motsvarande kan
med fördel användas och gällande regler ska följas vid utbetalning.
Eventuella avtackningar av
respektive kommun och sponsorer kan ske.
Dopingkontroll
Dopingkontroll kan
förekomma. Arrangör är skyldig att tillhandahålla särskild plats, inomhus
eller tält, där möjlighet ges för testpersoner att avge urinprov. RF:s
antidopinggrupp ansvar för provtagningen.
Tävlingsregler
SOFT:s tävlingsregler
gäller.
Tävlingsjury
SOFT ansvarar för att jury
tillsätts för Elitseriedelen. För övriga delen av tävlingen enligt OF:s
bestämmelser.
Speaker
SOFT ansvarar tillsammans med
arrangören för tillsättning av speaker. Ljudanläggningen ska hålla hög
kvalité och testas i förväg. Direktrapporter från skogen höjer pulsen.
Viktigt att säkerställa strömförsörjningen.
Press/Massmedia
En tävling i Elitserien ska
alltid uppmärksammas. Arrangemanget bör därför bjuda på bra speakerservice
och bra redovisning av resultat och mellantider. Presskonferens inför varje
Elitserietävling/-ar. Presskonferens vid varje deltävling där man bland annat
kan åskådliggöra tävlingens genomförande med hjälp av bananalysprogrammet
WinSplits som kan tankas hem via nätet från http://come.to/splitvision
för 350,-. Programmet är framtaget av Mats Troeng, Storviks IF.
Speciell vikt bör läggas
på att skapa bra förutsättningar för journalister och andra
massmediarepresentanter. Här är det bra att ha en planering för att
tillgodose önskemål från media både före, under och efter tävlingarna samt
både på arenan och att skapa möjligheter i skogen. Det kan handla om olika
utskick, direktkontakter, praktiska förberedelser och god service (läs vidare
på sidan 29 i, Arrangemang, handbok för orienteringsarrangörer).
En av de viktigaste delarna
är resultatservice där de bästa resultaten ska skickas till nyhetsbyråer
(TT, FLT), radio och TV (Text-TV) så snabbt som möjligt efter tävlingen.
Resultat till övriga media
faxas därefter enligt uppgjorda överenskommelser. Du kan också använda dig
av e-post om sådan finns vilket underlättar mycket för handläggarna.
Faxnummer till media
presenteras i vår adressförteckning Sluta Leta, som är bilaga
till årets andra nummer av Skogssport.
Varje arrangör samlar
pressklipp från sitt arrangemang och överlämnar till SOFT.
Logi
Arrangören ska i inbjudan
informera om vilka möjligheter till logi som finns i närheten av
tävlingsområdet. Dock behöver ingen arrangör ta på sig uppdraget att handha
bokning av logi.
Adresser och upplysningar
Se handläggare SOFT
Logotypen
Här kan ni som är arrangörer hämta Elitseriens logotype i
olika format.
Hjälptext för filformat:
EPS (Encapsulated Postscript)
är ett postscriptformat. De logotyper som
ligger i formatet EPS är till för trycksaker. EPS är vektoriskt, med
andra ord helt skalbart utan kvalitétsförsämringar.
GIF (Graphics Interchange Format)
är ett format för att publicera fåfärgiga bilder på Internet.
|